« Home | MSN Messenger - Ad Block - Revisited » | IPhone Unlock - בקוד פתוח » | Security Bloggers Network » | CISCO 0-Day ללא טלאי עדיין - מסכן את הגישה שלנו לרשת » | שופץ ושוחזר - עיצוב הבלוג » | בעיות עם בלוגר » | Blog Day 2007 , קצת באיחור » | TOR לגלישה אנונימית - מה זה , ודרכי התמודדות בסיסיות » | שנה טובה » | פרטי התקשרות »

שאלת שימוש הוגן בתוכנות Freeware ( עם פרסומות )

בתור משתמש המוגדר "כבד" בכלים שונים במחשב , ואחד שמנסה תוכנות ושירותים חדשים הניתנים באמצעות תשתיות האינטרנט , אני נתקל כמוכם באלפי תוכנות אשר ניתנות לשימוש בחינם למשתמש הקצה , אך מפתחיהן מרוויחים את לחמם באמצעות שתילת פרסומות מותאמות לקוח בממשקים הגרפיים של אותן אפליקציות.

ובכן , כפי שוודאי ידוע לכם ( ראו פוסטים קודמים שפרסמתי כאן וגם כאן ) שירותים אלו מושתתים על היכולת של תוכנת הקצה לתקשר עם שרת פרסומות של החברות הספקיות , ומשיכת באנרים ופרסומות בכדי להציגן בממשקי המשתמש.

איך זה עובד ?

כאשר אני מתקין תוכנה כלשהי אשר מופעלת במודל הפרסום , לאחר ההפעלה שלה , יוצרת התוכנה קשר עם שרת nameserver שיושב במיקום ידוע מראש , ומספק בחזרה כתובות למשוך מהן פרסומות , התוכנה אז מושכת פרסומות ומציגה אותן לפי רוטציה מסויימת למשתמש , כמובן מידי פעם מתרחש עדכון לפרסומות.

ניתן לחסום את הפרסומות ?

כן, ניתן. זאת משום שעל מנת ליצור תקשורת עם אותם מאגרי פרסומות , על האפליקציה לצאת בבקשת תקשורת החוצה , כמובן שבמערכות האבטחה או הנתבים , PORT 80 פתוח מבפנים החוצה לטובת גלישה , ולכן התוכנות יוצרות קשר דרך HTTP בדרך כלל בכדי למשוך את המידע. מהסיבה הזו בדיוק , ניתן לבצע חסימה לכתובות הIP , לURL או למהדרין למבנה הבקשה בשכבת הTRANSPORT במערכות הIPS.

שאלת השימוש ההוגן ( רמז : זה כנראה מותר )

למעשה , כאשר אני מתקין אפליקציה מסויימת כFREEWARE או מודל דומה , אני מודע לכך שהשימוש מחייב אותי לצפיה בפרסומות . אך אין כל דרישה ממני לספק לאותן תוכנות גישה מלאה למשאבי רשת לפי רצונם. הרי שזכותו של ארגון להחליט שהוא חוסם גישה לאתרים מסויימים וכתובות IP מסויימות , ואין בעצם כל התערבות בקוד התוכנה , בצורת הפעולה שלה מבחינתנו ( התוכנות יודעות להציג באנר ריק כשאין תקשורת בדרך כלל ) ובעצם אנחנו מנהלים את משאבי הרשת שלנו כראות עינינו.

כמובן שמעבר לשאלת הפרת EULA כזה או אחר ( שלפי דעתי אינו מופר כאן ) נשאלת שאלה אתית , האם בעצם מותר לי להשתמש בתוכנה אשר המודל העסקי שלה הוא - שימוש תמורת צפיה בפרסומות , להשתמש בה כאשר הצד המרוויח הוא רק אני .

בהחלט נושא למחשבה...

Labels: , , , ,

Syndication : Digg It  Add to Technorati Favorites  Stumble It  Worth Reading 

אני לא חושב שהשאלה היא האם מותר או אסור.
אם לא הגבילו את העניין בחוזה, אני יוצא מנקודת הנחה שהעניין חוקי.
ואני חוזר לעניין הכדאיות.
אם התוכנה מתקיימת על בסיס הפרסומות ואתה חוסם אותן, אתה פוגע ברווחי החברה.
כיוון שכל חברה צריכה לחיות ממשהו יכולים להיות שתי תוצאות:
1. התוכנה תתחיל לעלות כסף ואז הפסדת
2. החברה פושטת רגל ואז שוב הפסדת.
בקיצור - הענייו פה הוא לא חוקי או אתי אלא כדאי לך לאפשר לחברה להרוויח כסף.

Post a Comment

About

    My Name is Barry Shteiman, im a devoted tech junkie, and this is my blog.
    E: barry.shteiman -at- gmail.com
    Twitter : bshteiman

Tags & Categories

Mailing List & RSS

Stay Updated  
Add to Technorati Favorites